De tuin van de Noorderhoeve
Persbericht | Tweede editie Boeren Picknick bij de Kromme Lepel in Bergen op Zoom

di 19 aug 2014

Op zondag 28 september vindt de tweede editie van de Boeren Picknick bij biodynamische tuinderij de Kromme Lepel in Bergen op Zoom plaats. Enkele honderden picknickers komen op die dag samen om te genieten van een lekkere lunch tussen de gewassen op het boerenland. De tuinderij organiseert de picknick voor het goede doel: vrije grond.

Picknicken voor een goed doel

De Boeren Picknick wordt gehouden op het erf van tuindersechtpaar Peet en Elza de Krom in Bergen op Zoom. Hun tuinderij is een biodynamisch bedrijf; een bijzondere landbouwvorm waar in Nederland slechts 150 boeren bedrijven toe behoren. Boeren die op deze manier werken, investeren jaren om hun landbouwgrond op natuurlijke wijze gezond en vitaal te maken en dat ook zo te houden, zonder enige vorm van kunstmatige bemesting.

Het goede doel waar de opbrengst van de Boeren Picknick naartoe gaat, Stichting Grondbeheer, heeft alles met deze gezonde grond te maken. Stichting Grondbeheer zet zich in voor het behoud van biodynamische landbouwgrond in Nederland. Dat doen ze door biodynamische landbouwgrond van boeren aan te kopen, te beheren, te verpachten aan biodynamische boeren en zo tot in de lengte van jaren beschikbaar te stellen voor deze vorm van landbouw. Peet en Elza werken nauw met de stichting samen en hopen met de opbrengst van deze Boeren Picknick een steentje bij te kunnen dragen aan de toekomst van biodynamische landbouw in Nederland.

Hoe werkt het?

Deelnemers aan de Boeren Picknick betalen 6 euro per persoon. Met dat bedrag kan Stichting Grondbeheer precies één vierkante meter grond van De Kromme Lepel vrij maken. Na betaling mag de deelnemer ‘zijn vrijgekochte vierkante meter’ in de weilanden van Peet en Elza opzoeken en daar met vrienden of familie op picknicken. Deelnemers mogen een eigen lunch meebrengen of kunnen vóór 23 september via picknick@bdgrondbeheer.nl een lekkere biologische picknicklunch bestellen (groot à 7,50 euro, klein à 4 euro). Tijdens de picknick is er verder een mini-markt met lokale deelnemers, worden er rondleidingen op het bedrijf gegeven en is er akoestische livemuziek.

Datum:
Zondag 28 september 2014

Programma:
12.00 – 12.15 uur: openingswoord door tuinder Peet de Krom
12.15 – 15.00 uur: aanvang picknick, rondleidingen op het bedrijf, livemuziek en een mini-markt
15.00 uur: einde Boeren Picknick

Adres:
Tuinderij De Kromme Lepel
Laageinde 20, Bergen op Zoom (parallel aan de A4 richting Steenbergen)

U bent hierbij van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn tijdens de Boeren Picknick!

EINDE PERSBERICHT

Noot voor de redactie:
Coördinatie Boeren Picknick: Sietske Ridders, contact@sietskeridders.com, 06-23327222
Coördinatie Stichting Grondbeheer: Loes van Loenen, l.vanloenen@bdgrondbeheer.nl, 06-50525913